אבחון מוקדם של קרטוקונוס התחלתי בעזרת מיפוי הקרנית

קרטוקונוס היא אחת הסיבות המובילות להשתלת קרנית. אבחון המחלה בשלבים המוקדמים נעשה בעזרת טופוגרפיה ממוחשבת של הקרנית / מיפוי קרנית. הטופוגרפיה משמשת לתיאור פני שטח הקרנית וכוח התשבורת שלה ולאבחון ולמעקב אחר מחלות המעוותות את פני הקרנית.
המכשיר יכול לאבחן מצבים שונים כגון: עיוותים בקרנית, קורטוקונוס מוקדם, אסטיגמטיזם גבוה, אי רגולריות של הקרנית, וכן בעזרתו גם ניתן להעריך שינויים בצורת הקרנית לאחר ניתוח רפרקטיבי (ניתוח לייזר להסרת משקפיים), השתלת קרנית או ניתוח קטרקט.
קיימות שתי סיבות עיקריות לצורך באבחון מוקדם של שינויים עדינים במיפוי הקרנית המעידים על קרטוקונוס
1. החשיבות העיקרית באבחון המוקדם של קרטוקונוס נובעת מהיכולת לעצור את התקדמות הקרטוקונוס בעזרת טיפול ואף להוריד את קמירות הקרנית.
2. חשיבות נוספת קשורה בניתוחי תשבורת (ניתוחי לייזר להסרת משקפיים) מאחר ואחד המאפיינים של קרטוקונוס מוקדם קשורים בסיכון גבוה לפתח אקטזיה של הקרנית לאחר ניתוחי תשבורת. אקטזיה של הקרנית היא אחד הסיבוכים הקשים ביותר של ניתוחי תשבורת, המתבטא בשינויים מתקדמים בקמירות הקרנית הדומים לקרטוקונוס, באסטיגמציה גבוהה ובירידה בראייה הלא מתוקנת והמתוקנת.
3. בעקבות הטופוגרפיה יהיה ניתן לטפל בליקויי הראייה למטופלים אשר חלו בקרטוקונוס ע"י עדשות מגע קשות נושמות ובקרטוקונוס מתקדם יהיה ניתן לטפל בעדשות מגע קשות נושמות עם קימורים מיוחדים או לחילופין ניתן להתאים עדשות מגע רכות המיוחדות להתאמה בקרטוקונוס (soft-K ).
באיי אופטיק המכשור המקצועי לביצוע בדיקה זו והיא נכללת במסגרת בדיקת הראייה המקיפה שאנו מבצעים.