דלקת לחמית אביבית

ישנם חומרים אלרגניים המרחפים באוויר ומופרשים מאבק, חיות, אבקני צמחים וכדומה. חומרים אלה גורמים לתופעות אלרגיות שונות וביניהם גם דלקת לחמית אביבית.

סימנים המתבטאים בדר"כ במחלה:

אודם בלובן העין

גרד חזק

הפרשת דמעות

ריר צמיג מהעיניים

נפיחות בעפעפיים וסביב לעיניים

לעיתים תופעות אלה מלוות גם בנזלת, עיטוש וגרד בגרון.

במצב שהגרד הוא מאוד קשה, שפשוף חזק יכול לגרום לשריטות בקרנית העין אשר יחמירו את הכאב ותחושת חוסר הנוחות.

הטיפול:

ראשית יש להרחיק מהחולה חומרים אלרגניים שהוא נחשף אליהם לאחרונה ואשר יכלו לגרום למחלה כמו חיות, אבק ממצעים או רהיטים, שטיחים, צמחים מסוימים וכדומה.
איתור מדויק של האלרגן הגורם לדלקת ניתן ע"י טסטים אלרגניים.

בשלב השני, הטיפול אמור לחסום פעילות חומרים הנקראים ההיסטמין. חומרים אלה מופרשים בעין וגורמים לגרד, לנפיחות ולאודם. ישנם מספר תרופות שמטרתן לחסום את פעילות חומרים אלה. ישנן גם תרופות חדשות אשר גם חוסמות את ההיסטמין, גם מחלישות את התגובה הדלקתית וגם מייצבות את התאים המפרישים חומרים מזיקים על מנת למנוע הפרשה כזו בהמשך.

אולם לפעמים השימוש בתרופות אלה לא מספיק ועוברים לטיפול ע"י טיפות סטרואידים. תרופה זו יעילה ביותר וגורמת להקלה כמעט מידית אך שימוש בה לאורך זמן מסוכן ולכן חייב להיות מבוקר.

יש לזכור כי גם כשההתקף חלף, עדיין לא נרפאנו מהמחלה ותופעות אלה יכולות לחזור שוב ושוב. ישנן תרופות המונעות / מחלישות את ההתקפים החוזרים ומומלץ להשתמש בהם באופן רציף במשך מספר שבועות או חודשים, גם אם אין סימפטומים, על מנת למנוע התקפים חוזרים.