משקפי שמש להגנה על העיניים

96YLE8L499

משקפי שמש, מעבר להיותם מוצר אופנתי, הם בעלי חשיבות רבה בהגנה על בריאות העיניים. הם חייבים לסנן את קרינת ה- UV המסוכנת אשר עלולה להזיק לחלקי העין. משקפי שמש אמורים לסנן כ-100% מקרינת ה-UV המסוכנת. על רבים ממשקפי השמש ניתן למצוא מדבקה עם המספר 400 – הכוונה היא שהמשקפיים מסננים כ-100% מקרינת ה- UV, שהיא קרינה באורך גל של 400 ננומטר. החשיבות העיקרית במשקפיים היא אחוז סינון הקרינה, שניתן לבדוק במקרה הצורך באמצעות מכשיר המודד את מידת הסינון של העדשות.

קרינת UV מגיעה עם אור השמש ועלולה להזיק גם באור חלקי או בשעת השקיעה. קרינת UV גורמת לשיזוף בעור ובטווח הארוך עלולה לגרום לבעיות עיניים שונות, כגון קטרקט, פגיעות רשתית ועוד. הקרינה היא בלתי נראית, כך שאנשים רבים מתעלמים מחשיבות משקפי שמש המסננים קרינה בצורה איכותית ורוכשים משקפיים שבהם סינון הקרינה אינו מספק. גם במשקפי ראייה מומלץ וניתן לצפות את העדשות במסנן קרינת UV, גם אם לא מרכיבים אותם במקום מואר או מחוץ לבית. בעדשות מגע שונות קיים סינון UV מובנה בתוך חומר הגלם, המשמש השלמה לסינון הקרינה במשקפיים.

יש להקפיד להשתמש במשקפי שמש איכותיים אשר מסננים 100% או כמעט 100% מקרינת ה- UV. משקפי שמש שונים מסננים קרינה אינפרה-אדומה, אולם לא ברור מה המשמעות של סינון זה כיוון שקרינה אינפרה-אדומה היא קרינת חום שאינה מסוכנת ברמה נמוכה. במשקפי שמש רבים ניתן למצוא ציפוי אנטי-רפלקס נגד השתקפויות, המונע השתקפות חוזרת מהמשטח הפנימי של עדשות המשקפיים. עדשות פולארויד הן עדשות המסננות השתקפויות ממשטחים בוהקים והן יעילות מאוד בנהיגה.

המודעות לסכנה שבחשיפה לקרינת UV עלתה מאוד בשנים האחרונות וכיום גני ילדים ובתי ספר מעבירים את המידע החל מגיל צעיר.