סוכרת והשפעתה על העין

סקירה כללית
מחלת רשתית הנובעת עקב החמרה במחלת הסוכרת. הסוכרת הינה מחלה הנגרמת כאשר הלבלב אינו מפריש כמות מספקת של אינסולין או כאשר הגוף אינו מסוגל לעבור תהליך זה בצורה נכונה. האינסולין הינו ההורמון המווסת את רמת הסוכר בדם. סוכרת מתחלקת לשני סוגים: נערים (עד גיל 18-20) ומבוגרים.

השפעת הסוכרת על הרשתית
אנשים הסובלים מסוכרת הינם בסיכון גבוה לפתח מחלות עיניים כמו: קטרקט ו גלאוקומה, אולם האיום הגדול הינו על הרשתית. רוב החולים מתחילים לפתח שינויים ברשתית בערך אחרי 20 שנה, כאשר המחלה נקראת DIABETIC RETINOPATHY.
במשך הזמן משפיעה הסוכרת על מערכת הדם ברשתית. בשלב המוקדם העורקים ברשתית נעשים חלשים ומנוקבים, ויוצרים נקודות דם קטנות. לעיתים קרובות גורמות דליפות אלו לנפיחות או לבצקות ברשתית ולירידה בראייה.
בשלב המתקדם מחזוריות הדם ברשתית נפגמת וגורמת לכלי הדם לא לקבל חמצן כאשר הנזק הראשוני הינו אנמיה מקומית. דבר זה מוביל להתפתחות כלי דם חדשים, דליפות דם לרשתית ולזגוגית, הגורמות לנקודות הפוגעות בצורה משמעותית מאוד בראייה, בשלבים מאוחרים יותר. יותר כלי דם מתחילים לצמוח וגורמים לבעיות חמורות כגון: היפרדות רשתית וגלאוקומה.

סימפטומים
ההשפעה של הסוכרת על הראייה משתנה בצורה רחבה ותלויה בשלב בו נמצאת המחלה. אנו נפרט רק חלק מהסימפטומים, אולם הסוכרת יכולה לגרום לסימפטומים נוספים:
• ראייה מטושטשת (בדר"כ קשור לרמת הסוכר בגוף).
• הבזקים ונקודות צפופות.
• איבוד ראייה פתאומי.
עם זאת, חשוב לדעת כי החולה עצמו אינו מרגיש כל הפרעה בראייה עד לשלב מתקדם מאוד ולכן חשוב כל כך במקרים אלו לשמור על שגרת בדיקות אצל רופא העיניים.

טיפול
ישנם דרכים רבות לטיפול במחלה. תלוי ברמת הסוכר ולמהות הפגיעה. הגדילה הלא תקינה של כלי הדם גורמת לדימומים המצריכים טיפול בלייזר האוטם את דליפות הדם הלא רצויות. מטרת הטיפול היא לעצור את התקדמות המחלה בעין.
הכי נכון יהיה לשמור באופן קבוע על רמת סוכר מאוזנת בדם ככל שניתן ובכך למנוע באופן משמעותי את הופעת הסימפטומים והמחלה בעין. דיאטה ותרגילים משחקים תפקיד חשוב בבריאות הכללית ומדכאים את המחלה. נוסף לכך, בדיקות עיניים תקופתיות הן חשובות ביותר לשמירה על הראייה. יש לוודא בבדיקה שרופא העיניים מודע לכך שהמטופל סובל מסוכרת ושהבדיקה תכלול הרחבת אישונים ובדיקת קרקעית העין (הרשתית).