תסמונת ראיית המחשב computer vision syndrome

בימינו המחשב הינו חלק בלתי נפרד מהיומיום. כתוצאה מהשימוש המסיבי במחשב התפתח סינדרום הנקרא (Computer Vision Syndrome (CVS שהוגדר ע"י ה- American Optometric Association כסינדרום המשלב בעיות עיניים, ראייה ויציבה כתוצאה משימוש במחשב. מוערך כי כ-60 מיליון איש ברחבי העולם סובלים מ-CVS כאשר מיליוני מקרים חדשים נוספים בכל שנה, זאת בשל העובדה כי בעידן המחשב כל הפעולות הנצרכות לעבודה נעשות ללא צורך לשנות תנוחה או לקום ממסך המחשב.

התופעות העייניות המאפיינות CVS הינן עיניים יבשות, אדומות, צורבות, עייפות, מגרדות, כואבות ודומעות. התופעות הראייתיות כוללות ראייה מטושטשת, כפילות וקושי להתמקד. תופעות היציבה כוללות כאבי גב, כאבי צוואר, כאבי כתפיים ומפרקים. סימנים וסימפטומים אלו גורמים לאדם העובד מול מחשב לא רק לחוסר נוחות אלא גם לירידה ביעילות ובתפוקה העבודה שלו.

ישנם גורמים רבים לסימפטומים והסימנים הנ"ל, כאשר אחד הגורמים לתופעות אלו הוא מסך המחשב (VDT ) עצמו. הניגודיות של האותיות הכתובות על הדף הלבן היא גבוהה, לעומת זאת, במסך מחשב האותיות כתובות ע"י נקודות קטנות (פיקסלים) כאשר הפיקסל הוא בעל ניגודיות גבוהה במרכז שהולכת ויורדת ככל שמתרחקים לשוליים ולכן הכתב פחות חד וברור.
בנוסף, כאשר אנו מסתכלים על דף נייר אנו מתמקדים במישור הדף ואילו כאשר מסתכלים על מסך מחשב האותיות לא נמצאות במישור המסך, אלא מעט אחריו וכך נוצר מצב שבו המערכת לא יודעת בדיוק איפה להתמקד דבר היוצר עומס על המערכת וגורם לעייפות העיניים וכן לבעיות אקומודטיביות.

ישנם גורמים נוספים הקשורים למסך המחשב עצמו אשר גורמים לסינדרום, כמו תאורת המסך שיוצרת לעיתים סנוור ורגישות לאור (בנוסף לתאורת החדר הכללית שעלולה לגרום לסנוור).
כמו כן, לעומת נייר שהינו יציב, למסך המחשב יש תדר התחלפות שאם הוא לא גבוה מספיק עלולים להיגרם הסימפטומים הנ"ל. במסך המחשב יש מגוון גוונים של רקע וכיתוב דבר היוצר ניגודיות משתנה אשר גם מקשה על המערכת הראייתית.

גורם נוסף לעייפות העיניים הוא יובש בעיניים. באופן נורמלי קצב המצמוץ הינו כ – 10-15 מצמוצים בדקה ואילו בזמן עבודה מול מחשב, יורד הקצב באופן משמעותי, דבר הגורם לחשיפה ארוכה יותר של העיניים וכתוצאה מכך להתייבשותן. תחושת היובש גורמת לתחושת עייפות וחוסר נוחות בעיניים.

כמו כן, בזמן קריאה רגילה של ספר, העיניים מוטות מעט כלפי מטה כך שהעפעפיים מסתירים חלק מהקרנית ומפחיתים את התאדות הדמעות, לעומת זאת, המחשב נמצא בדרך כלל מול העיניים וכתוצאה מכך מפתח העפעפיים גדול יותר, מה שגורם לחשיפה גדולה יותר של הקרנית, התאדות רבה יותר של הדמעות ותחושת יובש בעיניים.

עוד גורם משמעותי הגורם לסינדרום הוא מרחק העבודה מול המחשב. באופן כללי העין האנושית "מעדיפה" להסתכל למרחק. בעבודה מקרוב מופעלת אקומודציה ושרירי העיניים מתאמצים יותר כך שבזמן עבודה מקרוב (לדוגמא מול מחשב) העין נמצאת במאמץ תמידי, דבר אשר עלול לגרום לעייפות, כאבי ראש, בעיות אקומודטיביות, התכנסותיות ושאר הסימפטומים והסימנים שהוזכרו למעלה.

מכיוון שהסימפטומים של CVS הינם רבים ומשתנים מאדם לאדם, ישנם פתרונות שונים שאותם ניתן להציע על מנת למנוע/להקל על תופעות הסינדרום הכוללים טיפול עיני/ראייתי וכן שינויים במקום העבודה. בשלב ראשון חשוב לוודא אצל אופטומטריסט מומחה כי יש מרשם נכון במשקפיים וכי אין בעיות אקומודטיביות או דו עיניות שעלולות להחמיר את המצב. במידה ויש, חשוב לטפל ע"י משקפיים, פריזמות, תרגילי עיניים וכו'. לפעמים יש צורך במשקפיים עם עדשה פרוגרסיבית לנוחות יתר מול המחשב. חשוב שהתאורה לא תהיה חזקה מדי וכן שלא תהיה מכוונת לעיניים או למסך על מנת שלא תגרום לסנוור, ניתן להשתמש בווילון וכן בפילטרים שמפחיתים סנוור. חשוב לשמור על מרחק וגובה נכון של המסך על מנת להימנע מכאבי שרירים. מומלץ שהעיניים יהיו במרחק של כ-80 ס"מ מהמסך וכן שהמסך ימוקם 10-20 מעלות מתחת לקו העיניים. עוד דבר חשוב הוא להקפיד על הפסקות קצרות במהלך העבודה על מנת להקל על העיניים. ישנו כלל שנקרא 20/20/20, כלומר, כל 20 דקות, לעשות הפסקה של 20 שניות ולהסתכל למרחק של 20 רגל (6 מטר).
לטיפול בסימפטומים של עין יבשה מומלץ להשתמש בטיפות סיכוך לעינייםוכן לשים קומפרסים חמים על העין בשילוב של מסאז' לעפעפיים. משתמשי מחשב צריכים להקפיד על ישיבה נכונה מול המסך על מנת להימנע מכאבי גב, צוואר וכתפיים. הידיים צריכות להיות מונחות על השולחן וכדאי לשבת על כיסא נוח שתומך בגב בזמן העבודה. ישנם פתרונות רבים נוספים, כגון הפחתת שעות עבודה מול המחשב, הגברת מצמוץ בכדי להימנע מהתייבשות העיניים, לוודא שהמסך נקי, דאגה שסביבת העבודה תהיה נקייה מאבק/עשן וכו'.

המחקר של  (Chu et al (2011 בחן אם הסימפטומים המתוארים לעיל נובעים מהשימוש במחשב עצמו או שהם מופיעים בעקבות העבודה הממושכת לקרוב. במחקר השוו את הסימפטומים בשלושים פציינטים לאחר עבודה ממושכת לקרוב מול מסך מחשב לעומת נייר מודפס. הפציינטים הונחו לקרוא בקול טקסט ממסך מחשב ומדף נייר באותם תנאים (תאורה, מרחק וכו') ומיד לאחר מכן למלא שאלון המדרג את הסימפטומים. מתוצאות המחקר עלה כי הסימפטומים בעיניים היו גבוהים יותר לאחר השימוש במחשב לעומת נייר מודפס באותם תנאים, במיוחד טשטוש ראייה מקרוב והניקוד הממוצע של הסימפטומים. על סמך תוצאות אלו ניתן לראות קשר בין הסימפטומים המופיעים ב-CVS ושימוש במחשב .

לסיכום, השכיחות של CVS בעולם היא גדולה מאוד ולכן נושא זה חשוב. באבחון CVS חשוב לשים לב לסימפטומים והסימנים המופיעים כמו שילוב של בעיות עייניות/ראייתיות ובעיות יציבה ולקחת בחשבון גם את העיסוק ואת מספר שעות העבודה מול המחשב במשך היום. חשוב לבצע בדיקה אופטומטריסטית מקיפה בכדי לוודא שהמצב האקומודטיבי והדו עיני תקין. במידה וישנו ליקוי כלשהו, חשוב לטפל ובכך להקל מעט על הסימפטומים.