ילדים ועדשות מגע

ילדכם זקוק למשקפיים – אך ישנה גם אפשרות נוספת לתיקון הראיה. מחקרים מראים – ילדים החל מגיל 8 יכולים להרכיב עדשות מגע.

מנתונים שמגיעים מבריטניה עולה כי כ- 17% מהילדים בין הגילאים 5-15 זקוקים לתיקון ראיה. מספר זה עולה לכמעט שליש בין הגילאים 16-19.

עדשות מגע לילדים – למה כדאי?

הופעה, נוחות וביטחון עצמי – גורמים מקצועיים סבורים כי לעיתים לעדשות מגע עשויה להיות השפעה פסיכולוגית אשר מביאה לעלייה ברמת הביטחון העצמי. כתוצאה מכך הילד עשוי להסכים בקלות יותר להיעזר בתיקון ראיה ולהשתתף בפעילויות ספורטיביות ללא פחד שיפגע או ישבור את משקפיו.

ג'פרי וואלין, PhD, פרופ' באונ' לאופטומטריה בארה"ב, ערך מחקר אשר בחן את שביעות רצון ילדים ובני נוער מהרכבת עדשות מגע. במחקרו, התמקד בשתי קבוצות גילאים, אשר כללו ילדים החל מגיל 8 ובני נוער אשר הרכיבו בעבר משקפיים. הממצאים הראו כי הן הילדים והן בני הנוער הראו הבנה מצוינת בטיפול בעדשות מגע לאחר הרכבתן ו/או הסרתן. כמו כן, שתי קבוצות הגיל בחרו להרכיב את העדשות אותו מספר שעות בשבוע וכן, היו זקוקים לאותן מס' דקות לצורך הרכבה והסרה.
עוד דווח מפי המתנסים כי כבר לאחר שבוע אחד בלבד של הרכבת עדשות במקום משקפיים עלתה איכות חייהם. שיפור זה נשאר זהה גם בתקופת הביקורת כ-3 חודשים לאחר מכן.

וואלין טוען כי במקום להשתמש בגיל כמדד, הדרך הנכונה היא לבחון עד כמה הילד מתאים מבחינת מדד הבגרות והמוטיבציה שלו וכן עזרת/תמיכת ההורים.
הילד צריך להפגין בגרות ומוטיבציה  ע"י כך שהוא מנסה להרכיב ולהסיר את עדשות המגע בעצמו, מראה עניין בניקוי עדשות המגע ומבין את הכללים הכרוכים בהרכבה נכונה.
ההורים צריכים לשים לב ואם צריך אז להזכיר לילדיהם להרכיב, להסיר, לנקות ולזרוק עדשות שתקופת השימוש בהם כבר פגה.
כאשר לוקחים את כל המרכיבים הללו יחדיו נוצרת הערכה הרבה יותר נכונה לגבי יכולת הילד להרכיב עדשות.

33312

ניפוץ מיתוסים נפוצים:

צריך לחכות עד שהמספר יתייצב – עם המגוון הרחב הקיים היום בשוק, תקופת ההמתנה ("עד שהמספר יתייצב") איננה רלוונטית עוד. ישנן עדשות שמחליפים מדי יום, מדי חודש. ובנוסף, ניתן לקבוע את הביקורים אצל האופטומטריסט במקביל לקניית מלאי עדשות חדש ולהזמין לאחר בדיקת ראיה עדשות עם מספר שונה אם עולה הצורך.

ילדים צריכים יותר חמצן בעין – זה לא נכון שילדים זקוקים למעבר של יותר חמצן לעין מאשר מבוגרים. הפיזיולוגיה של הקרנית שלהם דומה מאוד לזו של מבוגרים, פרט לכך שיש להם יותר תאי אנדותל. שימוש בעדשות מגע מסיליקון הידרוג'ל בעלות עבירות חמצן גבוהה, יספק מספיק חמצן על מנת להבטיח סיכון מינימלי לסיבוכים הקשורים להיפוקסיה (חוסר חמצן) בשלב מאוחר יותר.

עדשות מגע גורמות לעלייה בקוצר הראיה אצל ילדים – זה לא נכון. מנתונים שנאספו לאורך שלוש שנים, ילדים אשר הרכיבו עדשות מגע התקדמו בפחות מ  D0.25 מאשר ילדים אשר הרכיבו משקפיים. לא נמצא הבדל מובהק בגדילת קוצר הראיה.

עדשות מגע זה דבר יקר מדי – ילדים רבים היום מבקשים מהוריהם גאדג'טים חדשים, בגדי מעצבים, מכשירים סלולריים, נגני MP וכו'. עדשות מגע מעניקות לילד הנזקק לתיקון ראייה איכות חיים חדשה ומשופרת. נוסף על כך, לא סביר כי עדשות מגע יעלו יותר מזוג משקפיים מעוצבים, בעיקר עבור ילדים אשר נוטים לאבד או לשבור את משקפיהם.

ילדים לא מסוגלים לשאת באחריות – ממחקר אשר נערך בקרב בני 11-13 אשר מרכיבים עדשות מגע עלה כי לאחר שישה חודשי הרכבה, 85% מהילדים הבינו את אופן הטיפול הנכון בעדשות מגע ואילו 99% מהילדים הביעו ביטחון ביכולתם לטפל ולהיות אחראים לעדשות המגע שלהם.

סוגי עדשות מגע מומלצים לילדים – כאשר מתאימים עדשות מגע לילד, לרוב מומלץ על עדשות חד יומיות מאחר שהן לא מצריכות ניקוי ולכן נוחות יותר לשימוש ע"י ילדים. עם זאת המחקרים מראים כי ילדים מסוגלים להתמודד עם עדשות מגע בעלות טווח החלפה רחב יותר בצורה טובה ויכולים לטפל בהן כראוי.

חשוב לציין שהתאמת עדשות המגע צריכה להיעשות ע"י אופטומטריסט מוסמך אשר יתאים את סוג עדשות המגע המתאימות ביותר עבור הילד וידריך אותו על שימוש וטיפול נכון בעדשות המגע.
כמו כן, בהרכבת כל עדשת מגע מכל סוג שהיא, ילדים זקוקים להנחיית הוריהם ולהשגחה, בעיקר כאשר שגרת חייו של הילד משתנה לדוגמא בטיולים, ימי חופש וכיו"ב.