פזילה אצל ילדים

הסיבות לפזילה הינן רבות ומגוונות. מדובר בעין שהפסיקה לראות טוב עקב פגם ברקמות המרכיבות את המערכת האופטית כמו ירוד (קטרקט), דלקת בקרנית, מחלות רשתית, פגם בהתפתחות העצבים, פגם בשריר העין עקב מחלה, מחלות בארובת העין ועוד.

הטיפול בפזילה שונה ממקרה למקרה. לא כל טיפול שניתן לילד אחד טוב לשני. טיפול שהצליח בילד אחד עשוי להזיק לשני. במידה ולא מטפלים בזמן, הילד יכול לפתח עין עצלה.

יש מחלות עיניים אשר פזילה היא התופעה העיקרית שלהן ולכן חשוב שאופטומטריסט מומחה לילדים יבדוק את הילד.
אחת הסיבות העיקריות לפזילה היא בעיית תשבורת: לעתים עין אחת רואה טוב יותר מעין שנייה (עקב קוצר ראייה, רוחק ראייה, אסטיגמטיזם). הילד מעדיף את הראייה בעין הבריאה ומזניח את הראייה בעין השנייה, ההופכת עם הזמן לעין עצלה.

הטיפול:

1. יש לבדוק אם לילד קיים צורך במשקפיים ולהתאימם. הקפדה על הרכבת משקפיים נכונים תבטל לעתים את הפזילה והיא תעלם לחלוטין ולא תפתח עין עצלה. במידה ולא מטפלים בזמן, הפזילה נשארת לפחות בחלקה וגורמת לעין עצלה.

2. במידה ולאחר התאמת משקפיים הפזילה עדיין ממשיכה, אפילו בחלקה, אין המדובר בפזילה עקב בעיות תשבורת בלבד. במקרה זה יש מקום לנתח את שארית הפזילה. לאחר הניתוח הילד חייב להמשיך להרכיב משקפיים כדי לא לחדש את גורם הפזילה. לעיתים עם ההתבגרות הצורך במשקפיים ייעלם.

3. יש לכסות את העין הטובה יותר למשך שעות רבות ביום. הדבר גורם לגירוי ראייתי של העין הפחות טובה ומאלץ אותה לתפקד. בטיפול קפדני יכולים לשפר את הראייה לעין העצלה תוך חודשים ספורים. יש לעקוב אחר ילדים אלו עד גיל בית הספר. מעבר לגיל זה קשה או לא ניתן לטפל בעין עצלה. יש כיום גישה חדשה המתעדת אפשרות טיפול בעין עצלה גם אצל מבוגרים.

טיפול בפזילה אצל ילדים